Kalina Jarosławska

radca prawny

Prowadzi kancelarię prawną w Trójmieście. Jej praktyka obejmuje przede wszystkim prawo pracy i prawo cywilne z uwzględnieniem aspektów podatkowych. Zajmuje się także między innymi zagadnieniami z dziedziny prawa administracyjnego i prawa gospodarczego...
[Więcej >>>]

Sklep online

Przedsiębiorca a whistleblowerzy

Kalina Jarosławska05 stycznia 20132 komentarze

Próbując zdobyć nieco praktycznych informacji, podpytałam znajomego przedsiębiorcę – pracodawcę o to, jak zachowałby się, gdyby jego pracownicy przekazali mu informację o uchybieniu kolegi/kolegów z pracy.

Sytuacja okazała się nie całkiem hipotetyczna, gdyż nie dalej niż 2 miesiące temu ten przedsiębiorca miał właśnie taki przypadek.

Zgłosiło się do niego niezależnie kilku pracowników, którzy poinformowali go wykroczeniach popełnianych przez inną osobę.

W tej sytuacji pracodawca zarządził wewnętrzne dochodzenie, żeby sprawdzić, czy otrzymane informacje są zgodne z prawdą. Okazało się, że tak, co skutkowało natychmiastowym zwolnieniem winnego pracownika. Dalsze sprawdzanie wykazało szereg kolejnych nadużyć, które naraziły pracodawcę nie tylko na szkody materialne, ale również na pogorszenie jego wizerunku wśród kontrahentów. Zwolniony pracownik pracował bowiem w terenie z klientami.

Oczywiście pracownicy, którzy przekazali wartościowe informacje, nie zostali zwolnieni. Myślę, że mogli liczyć również na coś więcej.

Właśnie tak powinno to wyglądać. Nie można podchodzić bezkrytycznie do wszystkich rewelacji, które zgłaszają pracownicy. Zawsze trzeba sprawdzić, żeby nie skrzywdzić niewinnej osoby. Tych, którzy zasłużyli, należy nagrodzić. Trzeba też pamiętać, że bywają sytuacje, w których pracownicy nadzwyczaj ochoczo „demaskują” drobne potknięcia kolegów, żeby odwrócić uwagę od siebie.

W zaawansowanych organizacjach wprowadza się specjalne procedury dotyczące zgłaszania i badania nieprawidłowości. Nierzadko tworzone są specjalne organy, których zadaniem jest przeprowadzić dochodzenie, a zwolnienie „oskarżonego” pracownika może nastąpić wyłącznie po przejściu określonych etapów. Oczywiście trudno oczekiwać, aby tak było w każdej firmie, ale liczą się wzorce, z których można czerpać.

Ponieważ sytuacja sygnalistów w Polsce nie jest jakoś szczególnie zabezpieczona, powstały prywatne inicjatywy służące zgłaszaniu i badaniu nieprawidłowości. Np. tutaj działa gorąca linia dla whistleblowerów: http://www.pikw.pl/zglos-naduzycie-whistleblower-hotline,art_33.html. Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, jaki jest zakres działania gorącej linii i czy sygnaliści otrzymują wsparcie, ale mam nadzieję, że tak.

W czym mogę Ci pomóc?

[contact-form-7 id=”63″ title=”Contact form 1″]

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Lech 5 stycznia, 2013 o 00:21

Aż musiałem wygooglać kto to whistleblower 😉

Odpowiedz

Piotr 9 września, 2014 o 23:37

miałęm ten sam problem 🙂
WIKI „Whistleblower (z ang. „gwizdkowy, dmuchający w gwizdek”), sygnalista, demaskator – ten, który bije na alarm lub zdradza konspirację.”

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do nas :)

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Jarosławska Mońko Staszewski Radcowie Prawni Spółka Partnerska w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: